|
||||||||
Als tiener trok de in Boston, Massachusetts geboren Reed Foehl in 2017 naar Nashville om daar zijn droom te gaan waarmaken om een internationaal erkende muzikant te worden. Als vertolker van zelfgeschreven folk- en countryliedjes had hij sinds 2001 al vier soloalbums uitgebracht, maar veel verder dan wat succes in zijn thuisstaat zat er tot op heden niet in voor deze singer-songwriter met de release van de albums “Spark” (2001), “Stoned Beautiful” (2007), “Once An Ocean” (2009) en “Lost In The West” (2014). Zijn collega’s in de muziekindustrie hadden het talent in Reed Foehl echter al eerder ontdekt en artiesten als Gregory Alan Isakov en Todd Snider waren zeer lovend in hun commentaar over hem in de vakpers. De release van zijn vijfde soloplaat “Lucky Enough” zou zijn internationale doorbraak en bekendheid moeten gaan bewerkstelligen, mede dankzij de hulp van ‘The Band Of Heathens’ bij de opname van dit nieuwe album. Volgens ons zit dat er wel degelijk in, want als we de tien nummers op dit album beluisteren, dan horen we allerlei elementen van andere grote singer-songwriters in zijn liedjes. Zo herkennen we subtiele stukjes Ryan Adams, David Gray, Damien Rice en Ray Lamontagne in zijn prachtige Americana-nummers op “Lucky Enough”. Dat is al meteen het geval bij de openingstrack “Stealing Starlight” die zo uit een plaat van Ryan Adams lijkt te komen, maar ook de daaropvolgende folksong “American Miles” klinkt zeer aangenaam in onze oren. Zoals altijd zijn er ook nu wel een paar liedjes die eruit springen als het beste werk op deze cd. In die categorie willen we songs onderbrengen als “If It Rains”, de zeer emotionele countryballads “Long Time To Make Old Friends” en “He’s On An Island”. Ook het heel persoonlijke “Running Out Of You”, slotsong “Color Me In” en het geheel akoestisch gebrachte “Hello My Dear” (zie video) mogen ten huize (valsam) in de volgende weken meerdere keren door de speakers weerklinken. Het korte, maar o zo catchy popnummer “Wish I Knew” vormt de gebruikelijke vreemde eend in de bijt op dit album, maar deze variatie zorgt eveneens voor een leuke tempowisseling die de gehele plaat wat gemakkelijker verteerbaar maakt. Voor ons is het aan zijn pas overleden moeder opgedragen album “Lucky Enough” van deze Reed Foehl na de cd “MECO” van Amy McCarley al de tweede verrassende muzikale ontdekking van het nieuwe jaar en daar zijn we oprecht héél héél blij mee. (valsam) CD-RELEASE: 1 februari 2019
|
||||||||
|
||||||||